51. God is One
Teachings to treasure, teachings that transform.
Thirumoolar Thavamozhi
Motivation
51. God is One
Our Saint Thirumoolar sings in the poem that God is One. He explains that the same God, is what Indian scriptures call by three names, Brahma, Vishnu and Siva.நின்றனன் மாலொடு நான்முகன் தானாகி
மால் – Vishnu; நான்முகன் – brahma.
He says that God (Siva) is also present as Vishnu and Brahma.
நின்றனன் தான்நிலம் கீழொடு மேலென
God is present everywhere on earth, below the earth and in the sky above the earth. He is present all these three worlds.
நின்றனன் தான் நெடு மால்வரை ஏழ்கடல்
நெடுமால்வரை – the long ranges of meru mountain, ஏழ்கடல்- the seven oceans, the water that is present everywhere.
Our Saint Thirumoolar nicely explains the omnipresent nature of God. He says that he is present on earth, in the worlds below and above earth. He then sings how does this God appear to his devotee?
நின்றனன் தானே வளங்கனி யாயே.
வளங்கனி – a ripe sweet fruit.
Our Saint Thirumoolar sings that God who is omnipresent is available to a devotee as a ripe sweet fruit.
நின்றனன் மாலொடு நான்முகன் தானாகி
நின்றனன் தான்நிலம் கீழொடு மேலென
நின்றனன் தான்நெடு மால்வரை ஏழ்கடல்
நின்றனன் தானே வளங்கனி யாயே. 13
Our Saint Thirumoolar continues to sing about God who is omnipresent.
உண்ணின்று ஒளிரும் உலவாப் பிராணனும்
உண்ணின்று – residing in the human body; ஒளிரும் – shining; உலவாப் பிராணனும் – the eternal soul;
God resides in the human body as the soul that has no death!
விண்ணின்று இயங்கும் விரிகதிர்ச் செல்வனும்
விண்ணின்று – present in the sky; இயங்கும் – shining light; விரிகதிர்ச் செல்வனும் – the radiant Sun with its bright light;
God is present in the Sun that shines in the sky.
மண்ணின்று இயங்கும் வாயுவு மாய் நிற்கும்
மண்ணின்று இயங்கும் – prevalent on earth; வாயுவு மாய் நிற்கும் – the air that we all breath.
Our Saint Thirumoolar beautifully builds our awareness that God is present shining in our body as the soul, in the sky as the brilliant Sun, filling the earth as the air that we breathe, and ends the poem with this nectarine truth.
கண்ணின்று இயங்கும் கருத்தவன் தானே.
கண்ணின்று – residing in our senses; among our five senses, we use the eyes to refer all the senses; இயங்கும் கருத்தவன் – the experience that we get from our senses.
Our Saint Thirumoolar explains that God resides within our five senses and is responsible for our experiences through these senses. The Upanishads also share the same message.
உண்ணின்று ஒளிரும் உலவாப் பிராணனும்
விண்ணின்று இயங்கும் விரிகதிர்ச் செல்வனும்
மண்ணின்று இயங்கும் வாயுவு மாய் நிற்கும்
கண்ணின்று இயங்கும் கருத்தவன் தானே. 15
Comments
Post a Comment